همه چیز درباره هاست!

همه چیز درباره هاست!

هرچیز که نیاز است یک طراح سایت یا کارفرما درباره هاست بداند را در این مطلب جمع آوری کرده ایم...
همه چیز درباره هاست

هاست در لغت نامه به معنی میزبان است، برای اینکه بدانیم هاست چیست باید ابتدا با مفهومی به نام سرور آشنا باشیم…
سرور به یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت گفته میشود که منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیره‌سازی، پردازنده و … را برای سرویس‌گیرنده‌های داخل شبکه آماده می‌کند.
درواقع وقتی ما منابع یک سرور را تقسیم بندی مسکنیم هر یک از این قسمت ها یک هاست به شمار میروند. هر وبسایت برای بودن در فضای وب و دیده شدن نیاز به یک هاست دارد تا ابتدا فایل های اصلی خود وبسایت و سپس اطلاعاتی که جمع آوری میشود در آن ذخیره و نگهداری شود.

ویژگی ها و امکانات یک هاست

قراره ویژگی ها و امکاناتی که یه هاست استاندارد و کامل میتونه به ما ارائه بده رو لیست کنیم و داشته باشیم.
ولی نیازه بدونید که هر سایت متناسب با اندازه و نیاز خودش باید هاست و امکانات مورد نیازش رو انتخاب کنه و اصلا قرار نیست شما برای وبسایتتون حتما هاستی رو تهیه کنید که تمامی امکانات و ویژگی های برتر رو داشته باشه.

  • سرور اشتراکی : سروری که به قسمت های زیادی تبدیل شده و هر قسمت به عنوان هاست در اختیار چندین کاربر و وبسایت قرار میگیرد، هاست های این سرورها قیمت پایینی دارند و اقتصادی هستند و برای وبسایت های کوچک و تازه تاسیس مناسب اند.
    این نوع هاست ها قطعا کیفیت پایین تری از نظر سرعت، امنیت، امکانات و … نسبت به دو مورد بعدی دارند.

  • سرور مجازی : در این مورد شما دسترسی بیشتری به جزئیات و امکانات سرور دارید و میتوانید از این سرور چند هاست خوب بخش کنید و برای چند وبسایت مورد استفاده قرار دهید، قدرت بالایی دارد و از نظر کیفیت بسیار بهتر از سرور و هاست اشتراکی است.
    شما برای مدیریت این امکانات نیاز به یک مدیر سرور خواهید داشت.

  • سرور اختصاصی : در این مورد شرکت یا شخص شما دارای یک سرور کامل به طور اختصاصی خواهید بود که تمامی منابع و امکانات آن در اختیار شما قرار دارد.
    کیفیت و قدرت بسیار بالا در تمام ضمینه ها شما را از نظر هاست خاطر جمع میکند ولی مدیریت یک سرور اختصاصی کار دشواریست و شما قطعا به ک مدیر سرور ماهر نیاز خواهید داشت.
  • ویندوز : محبوبیت بسیاری دارد و برای وبسایت های با زبان برنامه نویسی بک اند  c# و Asp.net مناسب ترین سیستم عامل به حساب می آید.

  • لینوکس : کاربردی ترین سیستم عامل سرور برای وبسایت های وردپرسی.

  • مَک : طرفدارهای خاص خود را دارد ولی ولی برای سرور وبسایت گزینه های قبلی گذینه های بهتری هستند.
  • داخل ایران : در دو سرور یکسان سرور داخلی به دلیل نزدیکی سرعت بهتری را ارائه میدهد.

  • خارج از ایران : به طور عمده کیفیت بالاتری دارند و درصورت بروز مشکل برای سرورهای داخلی به دلیل تحریم ها و … دچار مشکل نمیشود و از این نظر کاربردی است.

حجم حافظه مناسب برای ما به میزان فایل ها و داده هایی که قرار است در وبسایت نگهداری کنیم و یا دریافت کنیم بستگی دارد و برای وبسایت های دانلود فیلم و موسیقی اصولا به حجم بالایی نیاز است ولی برای اکثر دیگر وبسایت ها نیاز به حجم بالا نیست.

ترافیک یا پهنای باند به میزان حجم ارسال و دانلود از طرف کاربر در وبسایت شما بستگی دارد که میتوانید هاست با ترافیک نامحدود تهیه کنید که از این بابت خیالتان راحت باشد. ولی در کل در اکثر وبسایت ها چون حوضه کاری و فعالیتشان برای دانلود و ارسال فایل طراحی نشده است ضرورتی برای داشتن حجم ترافیک نلمحدود نیست.
و همچنین اگر کاربران زیادی از وبسایت شما در طول روز و ماه استفاده میکنند پیشنهاد ما داشتن هاست با حجم ترافیک نامحدود است.

  • پردازنده : بسته به نوع پردازشی که ما نیاز داریم و حجم واقعی عملکردی که باید یک سامانه پردازشی انجام دهد، ویژگی های یک پردازنده تعریف می شود.

  • هارد : هارد در سرعت انتقال اطلاعات در وبسایت شما بسیار تاثیر دارد و سه هارد nvme > ssd > hdd به ترتیب قدرت و سرعت بهتری را ارائه میدهند.

  • رَم : هر چه هاست شما رم بالاتری داشته باشد بهتر است ولی یک رم استاندارد و کاربردی بر اساس نیاز شما از 4 تا 32 گیگ میتواند باشد.
  • سی پنل : به طور میانگین پنل مدیریتی سی پنل محبوبیت بیشتری دارد و کارکرد ساده ای نسبت به دایرکت ادمین دارد، امکانات خوبی دارد و پلاگین ها و افزودنی های بیشتری را پشتیبانی میکند.

  • دایرکت ادمین : پنل مدیریتی خوبی است ولی کار با آن به نسبت سخت تر است و بنا به امکانات بیشتر قیمت بالاتری دارد.

بسیار اهمیت دارد و سعی کنید هاستی را تهیه کنید که گواهی SSL رایگان در اختیار شما بگذارد که اکثر هاستینگ ها این کار را انجام میدهند.

ممکن است هاست شما گاهی به مشکلاتی بر بخورد که بهتر است از وبسایت های معتبر آن را تهیه کنید تا در رفع مشکل شما، پاسخگویی 24ساعته، عملکرد سریع و خدمات حرفه ای داشته باشند.

مطالب و آموزش های مرتبط

شما میتوانید به عنوان کارفرما یا طراح سایت از آموزش های مورد نیاز خود در سطوح مختلف بهره ببرید

افزونه های ضروری وردپرس

قرار است در این مطلب بهترین و ضروری ترین افزونه های وردپرس را معرفی و بررسی کنیم…

ادامه مطلب ...
وردپرس چیست؟

ما در این مقاله سعی داریم تا وردپرس را بخوبی تعریف کنیم و ویژگی های آن را بیان کنیم…

ادامه مطلب ...
دامنه چیست؟

در این مطلب قرار است ابتدا به تعریف دقیقی از دامنه برسیم و انواع مختلف آن را مشاهده و بررسی کنیم…

ادامه مطلب ...